Tersinggung dengan kata-kata orang lain?

Assalamualaikum wbt..

Bergaul dengan golongan manusia yang bermulut lepas bukan mudah. Terlalu menguji kesabaran. Apatah lagi jika setiap hari terpaksa menghadapi keadaan yang sama.. Ada sahaja yang tak kena. Komen itu ini, kutuk itu ini, tak cukup disitu, bawa cerita buruk kepada orang lain. Kalau boleh menjawab, mungkin jadi gaduh. Kalau malas menjawab, menangis dibuatnya. Dan takut-takut sampai jadi dendam.. Nauzubillah.. Kalau orang yang kental hatinya, pasti akan kata, “Ahh aku tak kisahla..” Kalau yang jiwanya halus? Emosional? Kata orang sabar ada batasnya.. Tapi bagaimana kalau dah tiap2 hari kena?

Kalau tengah marah.. bercerita dengan mak, mak mesti kata.. sabar… sabar.. Dah marah nak sabar macam mana? :) Tapi bila fikir-fikir balik, memang sabar tu pilihan terbaik. (untuk perkara diatas la.. ) Kalau dilawan, jadi gaduh, boleh lebam bijik mata.. kalau didiamkan dan menangis, takut akan jadi dendam. Macam mana nak atasi masalah diatas dengan cara terbaik? SABAR. Suka saya petik kata-kata dr sebuah blog, “Sabar itu diam; senyap; eksentrik; tanpa reaksi; tidak mengeluh; tidak mengungkit.” Diam, senyum dan tak perlu kata apa-apa ye.. Dan, mengadulah pada Allah.. Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang sentiasa ada untuk membantu dan mendengar rintihan hamba-hambaNya. Maha Suci Allah.. itulah jalan terbaik..

“Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar” – Surah AlBaqarah ayat 153.

Ya.. Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. Bukan mudah menjadi sabar, perlu kekuatan. Namun kekuatan itu akan ada jika kita mohon daripadaNya. Bila kita yakin denganNya..

Insyallah lepas ni, jika ada antara mereka disekeliling kita menyinggung kita dengan kata-kata yang pedih, diam, senyum, sabar dan mengadulah pada Dia. Dia lebih mengetahui.. :)

“Orang yang mudah tersinggung dan mudah marah akan senantiasa dipertemukan oleh Allah dengan orang yang akan membuatnya tersinggung dan marah sampai ia bisa memperbaiki titik kelemahannya itu sehingga menjadi tidak mudah tersinggung dan tidak pemarah. ” – kata-kata yang saya temui dari sebuah blog. http://wardatulshaukah.blogspot.com/2011/01/sabar-itu-tiada-batas-kawan.html . Kita selalu mohon pada Allah supaya di beri kekuatan. Inilah salah satu contoh cara penuh hikmah Allah didik kita supaya peroleh kekuatan.. Terima kasih YaAllah.. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s