Teraniaya?

Harini sy baca pasal insan teraniaya di Fb. Membuka mata saya tentang sesuatu perkara..

“Manusia baik boleh jadi zalim bila mereka ingin melindungi kesilapan yang mereka lakukan”. Mungkin....

Jika diteliti pengalaman keluarga tersebut, saya tertanya2, betul ke? takkan sampai macam tu? apekah yang mendorong sampai hal-hal yang semacam itu boleh terjadi?

Tapi dalam pada itu, saya juga berfikir akan kebenarannya, membuatkan saya tak semena-mena jadi geram pada pihak yg menindas/menzalimi..

Walau ape pun, pasti ada satu yang betul, dan satu yang salah. Tapi yang menjadi pedihnya, sampai hari ini, suara/keluhan mereka masih diabaikan oleh pihak berwajib.

Orang ramai pula, ada yang menyokong, ada yang menasihat supaya bersabar & berundur dan tak kurang juga ada yang mengutuk tindakan mereka.

Saya pernah bersituasi seperti ini dimana saya marah dan ingin meluahkan kekecewaan tetapi tiada siapa yang melayan. Rasa marah, geram, dendam, semuanya

terbuku kemas didalam hati. Setiap hari dendam itu kian memekar dan mengganggu setiap ruang dalam hati juga kotak fikiran.

Namun saya kagum dengan kesungguhan keluarga ini kerana menegakkan keadilan terhadap penganiayaan keatas keluarga mereka meskipun banyak pihak mencemuh

dan mengatakan mereka menegakkan benang yang basah! Namun saya percaya, individu yang benar tak akan pernah berasa penat..

Saya hanya mampu berdoa agar doa keluarga ini diperkenankan olehNya, nasib mereka terbela dan kebenaran akan terungkai.

Dan sesuatu yang harus saya pelajari disini ialah, ‘Jangan Beri Ruang Untuk Penganiayaan Berlaku Pada Kita(Seboleh2nya)’ & Bersedialah untuk apa jua ujian yang bakal hadir.. semoga kita dilindungi..

 

 

 

 

Leave a Reply

